Animaation kartta

Juutuin eiliseen Lumikki-juttuun pahan kerran. Se ei ole ihan mikä tahansa raina, vaan yksi elokuvateollisuuden merkkipaaluista. Elokuva Lumikki ja seitsemän kääpiötä on monessa mielessä ensimmäinen, uranuurtaja ja tienraivaaja. Se on ensimmäinen pitkä animaatioelokuva, sillä tätä ennen Walt Disney oli julkaissut vain lyhyitä pätkiä Mikki Hiirtä, Aku Ankkaa ja suositun lyhytelokuvan Kolme pientä porsasta. Ilman Lumikkia meillä ei olisi Kaunotarta ja Kulkuria, tai nykyistä japanilaista animaatiota Totoroineen. Lumikki oli myös teknisesti uudentyyppinen animaatio, sillä siinä kuva eli koko laajuudessaan, ei siis vain yhden hahmon liikkeiden kautta. Tästä tekniikasta esitetään esimerkkinä elokuvan kohtaus, missä Lumikki pakenee metsän halki, ja puut tavoittelevat häntä oksillaan. Tausta on tärkeä osa kohtauksen rakennetta. Lisäksi Lumikki-elokuvan menestys oli ennalta-arvaamattoman suuri. Sille myönnettiin erikois-Oscar, koska animaatiolla ei tuolloin ollut omaa sarjaa palkinnoissa.

Lumikki symboloi siis animaatioelokuvaa ollessaan lajityyppinsä ensimmäinen. Elokuvan syntykarttaa voisi siis pitää, ainakin jossakin määrin, kokoillan piirretyn karttana. Lumikki ja seitsemän kääpiötä elokuvan ensi-illan päivä ja esitysteatterikin tiedetään, mutta toistaiseksi en ole vielä löytänyt tarkkaa kellonaikaa ensi-illan alkamiselle. Jos joku tällaisen nippelitiedon tietää, kertokaa ihmeessä niin saamme tehtyä oikean kartan. Nyt esittämäni kartta on kiistanalainen. Uutisoinnissa voitaisi noudattaa astrologiselle tutkimukselle ystävällistä tapaa ilmoittaa aina tarkka kellonaika (btw, kuten nyt oli tehty Berlusconin eron yhteydessä!).

Hapuilin karttaa iltakuuden ja kahdeksan välillä, mutta päädyin myöhäisempään aikaan. Moni seikka ei parin tunnin erossa vielä muutu, mutta tuon niitä esille matkan varrella. Tämä ensi-illan kartta on taas sellaisia, joista on niin paljon sanottavaa, etten tiedä mistä aloittaa. Noususta? Aikaisempi esitysaika antaa nousuksi ravun, ja sekin voisi osoittaa elokuvan teemoja. Leijonanousu istuu mielestäni luontevammin, sillä vaikka tarinassa on useita eri tasoja, huipennus on Prinssin antama, kuolleista herättävä suudelma, eli rakkaus.

Aurinko on hyvin mielenkiintoinen Lumikki-kartalla. Se on jousimiehen viimeisellä, kriittisellä asteella, ja ennakoi siis yhden vaiheen päättymistä ja siirtymistä uusiin haasteisiin. Ja siirtyminenhän tuo Talvipäivän seisauksen Auringon tullessa kauriin alkuun. Aurinko on vahva omassa huoneessaan ja tulimerkissä, ja hallitsee karttaakin. Elokuva levisi laajalle ja sai suuren suosion, ja taiteellisesti sen avulla harpattiin aivan uudelle tasolle. Jousimies-Aurinko kertoo rohkeudestakin. Walt Disneylle monet väittivät, ettei piirretty kokoillan filmi voisi ikinä menestyä. Miksi kansa menisi katsomaan joitakin piirroshahmoja, jos voivat nähdä samaan hintaan Joan Crawfordin ryntäät? Disney otti riskin.

Aurinko on tilastollisesti sellaisessa tilassa, missä sen ei pitäisi olla. Auringon ja Maan suhde määrittää deklinaatiokulman, jonka mukaan katsotaan onko planeetta OOB. Nyt Aurinko itse on ylittänyt tuon määritellyn OOB rajan. Lumikilla on OOB Aurinko! Ja merkittävä elokuvasta tulikin.

Kuun sijainti on kaikkein epävarmin kun tarkka kellonaika ei ole tiedossa. Aikaisemmalla ajalla Kuu on leijonan lopussa, mutta myöhemmässä kartassa juuri neitsyen alussa. Neitsyt-Kuu jos mikä kuvaa animaation, piirtämisen ja yksityiskohtaisen piipertämisen ideaa. Jännältä näyttää myös se, että Kuu on kontaktissa oikeastaan kaikkeen muuhun paitsi hitaisiin ulkoplaneettoihin. Miten te tämän tulkitsisitte?

Kuunvaiheen määrittäminen ratkaisisi Kuun merkin kertaheitolla. Myöhemmällä kellonajalla vaihe on juuri vaihtunut jousimieheksi, muutoin aikaisemmin Kuu olisi skorpionin vaiheessa. Kumpikin tavallaan sopisi, eikö vain? Jousimies kertoisi suosiosta ja sen laajuudesta, skorpioni tarinan draamasta. Jos ajattelemme Lumikkia makaamassa lasisessa arkussa, Kuu voisi hyvin olla leijonassa ja vaiheeltaan skorpionia. Yleiseltä merkitykseltään elokuvahistoriassa jousimiesvaihe sopisi paremmin.

Minä hypin jo muiden yli, mutta Neptunus on tämän kartan tärkein planeetta. Tottakai kun on elokuvasta kyse. Neptunus on pysähtynyt, eli se on erittäin voimakas. Minun pitäisi ehkä katsoa leffa, koska Neptunus näyttää olevan vastapäätä Kuutani. Satu on tottakai tuttu, mutta en muista olenko nähnyt elokuvaa. Saattaisin muistaa, jos olisin sen nähnyt.

Venus on taiteellisessa työssä tärkeä planeetta, ja se viihtyy hyvin viidennessä ilmaisun ja hauskanpidon huoneessa. Viihdettähän tämä on puhtaimmillaan. Jousimiehen merkki Venukselle kertoo riskeistä taiteellisissa ratkaisuissa, kenties uudenlaisesta näkemyksestä, uskosta ja luottamuksesta tähän esitystapaan. Venuksen yhtymä Mustaan Kuuhun Lilithiin avaa juonta alleviivaavasti. Paha äitipuoli haluaa surmata kateuksissaan kauniin neidon. Vaikka Musta Kuu Lilith voi osoittaa viisasta naiseutta, puolustustahtoa, itsenäisyyttä ja tasa-arvoa, on Lilithillä vahva musta puoli kertomassa kavaluudesta, kostonhimosta ja naiseuden pimeistä puolista.

Lumikki-kartalla monet tekijät ovat silmiinpistävästi joko merkkinsä lopussa tai nolla-asteella. Näin syntyy tavallista enemmän tiukkoja kulmia. Auringon ja ravun viimeisellä asteella olevan Pluton keskinäinen pelaamattomuus on kiinnostava. Pluto määrittää kollektiivin alitajuntaa, ja Aurinkonsa kautta Lumikilla on onnistuessaan mahdollisuus avata jotakin. Ainakin yleisönsä kyynelkanavat elokuva onnistui avaamaan ensi-illassa. Kunnianarvoisat kutsuvieraat kyynelehtivät yleisössä, kuten Charlie Chaplin, Paulette Goddard, Mary Pickford, Clark Gable ja Carole Lombard.

Jupiterin ja Saturnuksen saa kartalla vahvoiksi näiden vastavierailu. Jupiter on vesimiehen alussa (ainakin tasa-arvon idea kääpiöiden kanssa) ja Saturnus kalojen lopussa (käytännössä elokuvateollisuutta). Myös Uranus uudistajana, vaikka onkin perääntyvä, osuu hyvin omalle paikalleen Keskitaivaalle. Perääntyvistä muuten, ihan vaan astro-ohjelmateknisistä seikoista johtuen Merkurius kauriissa on kartassa merkitty pysähtyneeksi, vaikka se on todellisuudessa perääntyvä. Ohjelma kun ei anna määritellä jokaiselle planeetalle erikseen todellista kulkuvauhtia, vaan se antaa kaikille planeetoille saman aikajanan, ja kun Merkuriuksen pysähdys oikeasti kestää vain tunteja, näyttää tämä kartta pysähdykset Neptunuksen mukaan. Merkurius kauriissa perääntyvänä, mutta molemmilla kuuden-kahdeksan kellonajoilla vahvana omassa huoneessaan, on elokuvalle hämmentävä. Ehkä ilmaisu oli kurinalaista?

Jos katsot karttaa animaatioelokuvan karttana, millainen olisi sinun analyysisi tästä taidemuotona?

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

4 vastausta to “Animaation kartta”

  1. varis Says:

    Aloin kirjoittaa tulkintaa animaatioelokuvan historian näkökulmasta. Kiinnitin huomiota kartan joihinkin piirteisiin, joiden toteutumiseen halusin saada varmistuksen animaatioelokuvan historiasta. Sitä koskevassa englanninkielisen Wikipedian artikkelissa kuitenkin todetaan, että Lumikki ei ollut historian ensimmäinen täyspitkä animaatioelokuva. Niitä oli tehty sitä ennen vähintään kahdeksan.
    http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_animation#Feature-length_films

    Siksi artikkelin kartta ei voi olla animaatioelokuvan yleinen kartta, vaan korkeintaan Disney-yhtiön tekemien täyspitkien animaatioelokuvien kartta.

    • Tarja Says:

      Jostain syystä kuitenkin mediassa yleisesti mainitaan näin, ei tämä minun keksimäni väite ole, vaikka ilmeisesti siis faktisesti väärin. Mutta koska täällä blogissa ei astrologiaa oteta kuolemanvakavasti niin siitä huolimatta karttaa saa analysoida, vaikka tieteellisyys ei taaskaan toteudu. Ei kai harjoitus pahaa tee.

  2. varis Says:

    Kartan nouseva merkki on Leijona, joten animaatioelokuvien ilmiasulla on taipumista näyttävyyteen. Animaatioelokuviahan eivät sido samanlaiset fysiikan rajoitukset kuin vaikka teatteria tai tanssia. Värimassojen vapaata liikkuvuutta voisi kuvata myös Neptunus aineellisessa toisessa huoneessa.

    Leijonasta pääsemme sitä vastaavaan viidenteen huoneeseen, jossa sijaitsee kartan onnenpiste. Se on yksi luovuteen vahvasti liittyvistä huoneista. Onnenpisteen huonesijainti ilmaisee asioita, joiden parissa toimiminen on kartan kohteelle miellyttävää ja sujuvaa. Siksi sen asioita on helppo ilmaista ja niistä tulee helposti keskeisiä. Viiden huone liittyy lapsiin, ja animaatioelokuvia onkin pidetty usein lapsille tarkoitettuna taidemuotona. Ei nyt tule mieleen ainuttakaan Disneyn animaatiota, jota ei olisi suunnattu lapsille.

    Neitsyt-Kuun ja Jousimies-Auringon välinen aspekti kertoo, että animaatioelokuvien tekijöiden on hallittava sekä suuret kokonaisuudet (ainakin juoni, yleiset henkilöhahmot) että pienet yksityiskohdat (yksittäiset kuvat ja kuvankappaleet). Heidän on huomioitava niiden välinen riippuvuus. Kertomukseen ei voida esimerkiksi sijoittaa suurempaa eläinlaumaa kuin mitä animoijat voivat toteuttaa. Päähenkilöiden ja yleisten tapahtumapaikkojen kalvoja käytetään animaatiossa lukuisia kertoja, joten niitä on käsiteltävä ja säilytettävä järjestelmällisesti. Auringon ja Saturnuksen neliössä on jotakin samaa järjestelmällisyyttä vaativaa.

    Tekniikan kehitys, etenkin tietotekniikka, on helpottanut animoijien työtä. Siksi kartalla onkin Uranus tulevaisuuden suunnalla, keskitaivaalla. Se on mahdollistanut entistä useamman liikkuvan kohteen näyttämisen elokuvassa (esim. Leijonakuningas-elokuva), entistä muuntuvamman ja villimmän viivankäytön (erilaisiksi esineiksi muotoutuva lampun henki Aladdin-elokuvassa) ja luonut mahdollisuuden tehdä tietotekniikan avulla 3D-animaatioita.

    Ihmettelin, millaista vääntöä on ollut Lumikkia tehtäessä studiossa, kulissien takana, kun Pluto on 12. huoneessa ja Mars ihmissuhteiden 7. huoneessa. Wikipediasta kävi ilmi, että Walt Disney joutui taistelemaan saadakseen elokuvan tehdyksi. Yhtiökumppanit olivat vastaan, ja elokuva-ala piti hanketta mielettömänä. Disney joutui panttaamaan asuntonsa saadakseen elokuvaan lisää rahoitusta.

    • Tarja Says:

      Hieno analyysi kartasta! Upeaa työtä!

      Jännä juttu muuten, että animaatio on jotenkin jymähtänyt lapsiteemaan. Eiköhän vain aikuisellekin yleisölle suunnattuja animaatioita ole olemassa, mutta maailmanmenestyksiä niistä ei ole tullut. Animaatiolla ilmaistaan lapsenmielisyyttä meissä jokaisessa?

      Hyvin huomioit myös elokuvan taustan vääntökuviot. Niitä tosiaankin oli. Riskin teema näkyy kartasta aika selkeästi.

      Mitä sanoisit kartan Auringon ja Chironin oppositiosta? Onko teos yleisölle kartharttinen kokemus?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: