Tässä tulee jatkoa Sylvia Kristelin kartan saloihin hänen seksuaalisuutensa ja elämänsä kuvaajana. Edellisessä kirjoituksessa esittelin Sylvian 2. huoneen (pääoman) Venuksen hallitsemaa vaaka-stelliumia kuvaamassa hänen suurta potentiaaliaan ja sen hyödyntämistä mm. hänen kartalleen muodostuva Yodin (Neptunus/illuusiot-Mars/seksuaalienergia-Jupiter/laajentuminen, menestys) kautta nousuneitsyen tavoin, käytännönläheisesti. (Harva taitaa kuitenkaan tietää että hän puhui tuon kehon kielen lisäksi taitavasti myös neljää muuta kieltä ja että hän elämänsä loppuvaiheessa keskittyi maalaamiseen, erikoisesti Venuksen symboleihin eli ruusuihin ja naisiin.) On mielenkiintoista että hänen karttansa painottuu ensimmäiseen oinasmaiseen, minä itse -neljännekseen ja siinä on kuitenkin suuri oinaan vastamerkin, vaa’an painotus, mikä mielestäni sopii hyvin kuvaamaan hänen panostaan ja uranuurtajuuttansa eroottisten elokuvien (pehmopornon) sosiaalisen hyväksynnän saamiseen valtaväestön silmissä. Sylvian ura käsittää yli 50 elokuvaa, mutta hänet muistetaan lähinnä Emmanuelle-elokuvistaan.
Kakkoshuonetta, meidän omaa potentiaaliamme vastapäätä sijaitsee jaettujen resurssien huone (8. huone) joka seksuaalisuuden osoittajana kertoo mielestäni siitä kuinka me koemme sulautumisen toiseen, mitä odotamme toisilta (ja tietysti myös päinvastoin, astrologiassa voi ja kannattaa kääntää asioita nurin päin löytääkseen kolikon toisen puolen sanoman!). Tämä 8. huone, johon moderni länsimainen astrologia liittää myös seksin ja tabut, sijaitsee Sylvian kartalla pioneerimaisessa Marsin hallitsemassa oinaan merkissä. Merkkien symboliikka on aina moniulotteista ja itse näkisin että tämä kuvastaa pitkälle hänen luonnonlapsimaista antautumistaan kokemusten vietäväksi, jota vahvistaa Marsin sijainti hyväuskoisessa, riskejä ottavassa, kokemuksia hamuavassa jousimiehen merkissä. Sylvia Kristel onkin kuvaillut itseään paradoksaalisesti ”koko maailman neitsyeksi”.
Kuun ja Auringon vaihehan oli hänellä rapumainen ja ravun merkkiin liitämme konkreettisesti lisääntymisen, hoivan antamisen ja abstraktimmalla tasolla uuden luomisen, jonkin synnyttämisen itsestämme. Sylvian Aurinko sijaitsi hänen resurssien, kehollisen minäkuvan huoneessa (2. huone) ja Kuu puolestaan itseilmaisun huoneessa johon yhdistetään myös lemmenleikit (5. huone). Luullakseni hänen seksuaalinen vetovoimansa perustui nimenomaan siihen luonnonlapsimaisuuden ja miesten itsetuntoa hoivaavaan toisen tarpeille antautuvaan sekoitukseen, mitä naisetkaan eivät kokeneet uhkana, vaan kykenivät samaistumaan näissä aikuisten fantasioissa.
Sylvian aspektiton Venus intensiivisessä ”kaikki-tai-ei-mitään”-tyylisessä skorpionissa, joka on Venukselle sangen haasteellinen merkki, on myös merkittävä avain hänen karttansa ymmärtämiseen. Aspektiton planeetta (vailla pääaspekteja) toimii usein lähinnä äärimmäisyyksien kautta, mutta usein myös omavaltaisesti, pidäkkeettömästi. Sylvian Venus tekee kyllä kvinkunssin (150 astetta) hänen uran ja julkisen näkyvyyden akseliin (MC) joka on minusta sangen mielenkiintoinen sokeaksi aspektiksi kutsutun ”ei-aspektin” vuoksi! Kvinkunssin ajatellaan olevan tiedostamatonta, kahden täysin ristiriitaisen tarpeen olemassaoloa jotka vaativat jatkuvaa säätämistä, tietoisia valintoja voidakseen toimia. Itse ajattelen että sitä kuvaa parhaiten sanonta ”öljy ja vesi eivät sekoitu keskenään kuin ravistelemalla” ja sitähän Sylvia totisesti teki – ilmeisesti alussa tiedostamattaan ja toivottavasti sitten tiedostaen. Käsittääkseni hän oli sovussa itsensä kanssa Emmanuelle-elokuvissa esiintymisestä, mutta miessuhteissaan hän kävi läpi monenlaisia murroksia ja äkkikäänteitä; hänellähän oli kartallaan Kuu 5. huoneessa – Uranus 11. huoneessa-oppositio.
Uranus, äkillisten muutosten, perinteistä irtautumisen ja modernin elämän, teknologian symboli Sylvian 11. huoneessa kuvastaa montaa eri asiaa monella eri tasolla. Sisäisesti hänen tunne-elämänsä äärimmäisyyksiä; parisuhteissa niiden irtiottoja ja äärimmäisiä kokemuksia; toiveiden ja haaveiden huoneen palautteena toisilta; julkisuuden kuvan, ammatin palautehuoneena (toinen huone 10. huoneesta laskien) se voisi tarkoittaa nykyteknologian hyödyntämistä (elokuvat, media) yllättävin lopputuloksin. Hänen Venuksen ja Marsin vaiheensahan oli vesimiesmäinen! Uranuksen katsotaan hallitsevan vesimiestä, perinteisesti ennen ulkoplaneettojen löytymistä vesimiestä ja kaurista hallitsi Saturnus, joka on hänen 5. huoneen (lemmenleikit, elämän huvit, nautinnot, uhkapelit, taide, urheilu = mitä ihmisen täytyy tehdä oman yksilöllisyytensä ilmaisemiseksi) hallitsija.
Yksityiselämässään (neljä aviomiestä ja viisi vuotta kestänyt addiktoiva suhde Lovejoy-näyttelijään Ian McShaneen, ilmeisesti viimeinen merkittävä suhde kesti 10 vuotta ja päättyi miehen kuolemaan) hän suosi vanhempia miehiä ja kertoi etsineensä isähahmoa, mikä selittynee lapsuuden hylkäämiskokemuksen paikkoyrityksenä ja suurena turvallisuuden ja arvostuksen tarpeena (isä jätti perheensä, Kuu Kauriissa oppositio Uranus Ravussa).
Minä ja muut -akseli (AC-DC) on hänellä neitsyt-kalat-merkeissä. Hänen merkittävimmät miessuhteensa ovatkin hyvin kalamaisia; ensimmäinen 30 vuotta vanhempi kirjailija, jonka hän jätti näyttelijän vuoksi jonka kanssa kokaiini ja alkoholi tulivat liiankin tutuksi, seuraava avioliitto miljonäärin kanssa kesti vain viisi kuukautta (mies tuli katumapäälle), seuraava aviomies halusi leikkiä elokuvatuottajaa ja siinä meni sitten Sylvian rahatkin ja viimeinen pidempi miessuhde oli radiotuottajaan joka kuoli myös syöpään. Sylvialla on kaksi lasta, poika (näyttelijä) ensimmäisestä avioliitostaan ja ilmeisesti myös tytär, joka on saanut nimensä hänen pikkusiskonsa mukaisesti.
Huolimatta julkisesta alastomuudestaan, siitä että hän oli ”tähti vain ilman vaatteita”, on mielenkiintoista huomata että esimerkiksi Emmanuelle-elokuvien kuvaustilanteissa hän ei suvainnut paikalla olevan kuin ohjaajan, apuohjaajan ja kuvaajan ja kuvauspaikka piti eristää sermein (Kuu kauriissa 5. huoneessa?) vaikka kyseessä oli eroottisen elokuvan kuvaus joka on tarkoitettu yleiseen jakeluun (Pluto/Lilith, Musta Kuu/Alasolmu 12. huoneessa). Jossain haastattelussa hän onkin sanonut olleensa yllättynyt nähdessään ensimmäisen Emmanuelle-elokuvansa ja sen roolihahmon. Samoin hän on todennut ettei hän koskaan elokuvia tehdessään ajatellut rakastelevansa [ilmeisesti julkisesti, Soilen huom.] josta välittyi varmaankin se ei-näyttelemisen tunne hänen elokuviinsa.
Seksuaalisuuden osoittimina kartalla voisi hyödyntää myös asteroideja. Eros asteroidi on hänellä 22 skorpionia 3. huoneessa oppositiossa laajentumisen planeettaan Jupiteriin härässä 9. huoneessa (kuinka saamme aatteillemme huomiota) ja kolmiossa yllätysten Uranukseen Ravussa 11. huoneessa (palaute muilta). Samoin Vesta, omistautumisen ja myös pyhän seksin papitarten asteroidi, on skorpionissa ja tarkassa yhtymässä Sylvian Venukseen skorpionissa – ja samassa asteessa on myös Diana, tuo itsellinen metsästyksen jumalatar, neitsyiden ja synnytysten suojelija.
Ensimmäinen Emmanuelle-elokuva julkaistiin 26.6.1974 jolloin Pluto (peruuttamattomat muutokset, alitajunta, massat, seksin korkeampi oktaavi) ja Kuu (massat, alitajunta, naiseus) olivat tarkassa yhtymässä Sylvian Aurinkoon vaa’assa hänen resurssien huoneessaan aktivoiden lopulta hänen vaaka-stelliuminsa.
Sylvian ensimmäinen progressiivinen uusikuu (25 vaakaa) alkoi vuotta aiemmin (heinäkuu 1973) sysäten hänen elämänsä uusille urille. Ketjupolttamisen seurauksena hänellä todettiin vuonna 2001 kurkkusyöpä. (8. huoneen kärki on oinaassa = pään alue, härkä hallitsee kurkkua), hänen progressiivisen kuun ollessa vanhan kuun, luopumiskuun vaiheessa. Vuonna 2003 hänellä alkoi jälleen progressiivinen uusikuu (25 skorpionia). Kuollessaan 17.10.2012 hänen progressiivinen Kuunsa oli 8. huoneessa (kuoleman ja syvällisten muutosten huone) ja Mars teki yhtymää hänen progressiiviseen Aurinkoonsa 4. huoneessa (elämän alku ja loppu). Jupiter oli hänen 10. huoneessaan tarkassa yhtymässä hänen Cerekseen; kuolema korjasi hänet rauhaisasti unessa vapauttaen hänet kärsimyksistään pitkän sairastamisen jälkeen.
Blogin vieraileva kirjoittaja astrologi Soile Naskali on Suomen Ammattiastrologit ry:n jäsen ja hyvinvointialan yrittäjä. Hän oli mukana Astro-TV:ssä. Soilen tavoittaa Ki-Shiatsusta.
Avainsanat: 11. huone, 8. huone, aspektiton planeetta, Asteroidit, kvinkunssi, Progressiot, Toinen huone, Vesta, viides huone
22.10.2012 11.33 |
Kiitos vierailevalle kirjoittajalle mielenkiintoisista teksteistä! Taas oppi jotain uutta.
22.10.2012 12.42 |
Hyvä ja syvällinen kirjoitus 🙂 Kiitos
22.10.2012 18.17 |
Jäin kaikkein eniten jumiin tuohon Mustaan Kuuhun Lilithiin alasomulla, yhdessä Pluton kanssa, 12. huoneessa. Vaikka olisi kuinka tekemättömien huoneessa, mielestäni alasolmu helppoudessaan, tuttuudessaan nosti teemat esille Sylvian elämässä. Polku olisi voinut olla tasaisempi jos hän ei olisikaan lipsahtanut niin helposti erotiikan maailmaan, tosin käsitykseni mukaan hän ”syytti” enemmän vaikeita parisuhteita huumeisiin sortumisestaan kuin pornobisnestä. Leijonan merkki olikin esille tuova tekijä? Teema tuntuu sakenevan kokoon Lilithistä ja Venuksesta skorpionissa, ja ehkei tuo OOB Mars ihan toissijainen tekijä olekaan, vaikka kiistanalaisesti näiden planeettojen tulkinnallisiin selityksiin alallamme suhtaudutaankin.
Otsikointini Soilen tekstille ei ehkä ollut kaikkein onnistunein; yritykseni oli kertoa siitä miten Soile ”riisuu” tulkinnassaan teemat esiin.
Menehtymisen hetkellä oli se Saturnus skorpionin alussa, Venuksen yllä, osoittamassa syklin päätöstä sensuellille suosikille.
Hei te nuoremmat taikalukijat: oliko tämä populaarikulttuurin henkilö teille ihan outo? Ainakaan oma jälkikasvuni ei ollut koskaan kuullutkaan… Miten paljon mielestänne maailma on velkaa naisen seksuaalisuuden vapautumisesta Sylvia Kristelille?
23.10.2012 0.35 |
Kyllähän tuo Musta Kuu Lilith, Pluto ja Kuun alasolmu combo 12. huoneessa on erinomaisen kuvaava ja siitä voisi kirjoittaa taas taas vaikka kuinka, mutta halusin tällä astrologisella sormiharjoittelulla joka tuli tyrkylle pyytämättä luontevana jatkumona sunnuntain esitelmälleni tosiaan purkaa karttaa osasiin jotta selviäisi mistä kokonaisuus rakentuu.
Halusin myös osoittaa että tarvitaan usein aika monta samaa teemaa jotta voimme olla varmoja että jokin teema puskee varmasti läpi ihmisen elämässä. Eihän kaikki Sylvian ikätoverit jakaneet samaa kohtaloa ja eri aikaa syntyneillä karttakuviot napsuvat eri huoneisiin, eri elämänalueisiin.
On myös mielenkiintoista että tarinan voi selittää ilman OOB-planeettoja mutta jos lisää siihen tuon Out-pf-Bounds-efektin/näkemyksen niin tosiaan Kuu ja Mars saavat ylimääräistä potkua, isompaa vaihdetta silmään ja taas voimme miettiä mitä se voisi tarkoittaa tällä kartalla.
Kyllähän alasolmu ja planeetta yhtymä tuo usein esille sen planeetan edustaman energian ja symboliikan vähemmän rakentavat piirteet työstettäväksi. Mutta ennen kuin niitä voi työstää, ne täytyy tiedostaa – ja elämä antaa siihen mahdollisuuksia ja me sitten tartumme kuka mihinkin, luonteemme mukaisesti. Tai kohtalomme mukaisesti.
Neitsyt-Kalat-akseli on kriisiytymisen akseli (hänen minä-muut akseli) ja Kuunsolmujen sijainti 6-12 huoneissa alleviivaa samaa teemaa (ne katsotaan olevan neitsymäinen ja kalamainen huone). Neitsyen merkkiin liittyy pahimmillaan jumiutuminen yksityiskohtiin, perfektionismiin, tyytymättömyys olemassa olevaan, fyysisesti hermostollinen ylivilkkaus, rauhattomuus; tässä fyysiseksi kohtaloksi muodostui ketjupolttaminen, yhdenlainen addiktio (aloitti sen kuulemma 11 vuotiaana.)
Naputtelin tosiaan tuon ensimmäisen jakson kurkkimatta wikipediaa tms iltamyöhään töiden jälkeen hänen kuolemansa julkitulon jälkeen. Toisen osan tein taas sunnuntaina yhdellä istumalla luettuani muutaman haastattelun ja pari muuta lähdettä.
Astrologialllahan voi – kun tietää mitä hakee ja osaa tekniikkoja ja tulkintaa – selittää asioita vakuuttavasti, mutta mielenkiintoista on tarjota ihmisillle (ja itselleen) näyttö että näillä tekniikoilla ja ajatuksilla, symbolisen kielen riittävällä hallinalla, voi löytää tarinan, ilman että tietää sitä.
Seksuaalisuus on elämän energiaa ja sitä intohimoaan voi suunnata myös ei-seksuaaliseen toimintaa, sublimaatioksi sitä hienosti sanotaan. Tässä oli yhdenlainen versio.
Taas meni pitkäksi tämä kommentointi, m utta Tarja otti esille muutaman tärkeän teeman jonka pohjalta voi jatkaa ruotimista yksityiskohtiin paneutumalla ja niitä pyörittelemällä. Ketään eikä mitään voi selittää tyhjäksi ja asiat voivat manifestoitua monella tavalla. Jokainen aika tarjoaa erilaiset mahdollisuudet ja tässä on tosiaan taas ihminen, jonka kautta 60-luvulla alkanut seksuaalinen vallankumous ruumillistui jollain tasolla.