Kultalusikka

htlKun ihminen syntyy selkeästi kultalusikka suussa ja se näkyy astrologiselta kartalta, kuinka hänen elämänkohtalonsa voi olla vammautuminen ja kuolema alle nelikymppisenä? Oliko hän epäonnistunut, vai kaikesta huolimatta onnellinen kun sai elää omien valintojensa mukaan?

moulinrougeTokihan kaikille on tuttuja Henri de Toulouse-Lautrecin taideteokset Moulin Rouge teatterista, can-can tytöistä ja Montmartren viinanhuuruisesta yöelämästä? Lähtökohdiltaan Henri (oikaisen, koska en jaksa tuhanteen kertaan kirjoittaa sukunimeä) oli aatelinen, jolloin yhteiskunnallisen ja taloudellisen aseman myötä hänelle olisi olleet kaikki ovet auki. Hänellä oli kuitenkin vakavia terveydellisiä ongelmia jalkojen luustossa ja kasvussa, ja kahdessa eri onnettomuudessa molemmat jalat murrettuaan ne eivät enää jatkaneet kasvuaan, ja hänen ulkomuotonsa jäi epämuodostuneeksi. Henri joutui jäämään sivuun ikäistensä poikien liikunnallisista harrastuksista, ja suuntautui yksinäiseen taiteen tekemiseen, missä hän oli lahjakas. On arveltu, että geneettinen heikkous olisi ollut sisäsiittoisuuden tulosta, sillä hänen vanhempansa olivat keskenään serkuksia. Aika varhain hän irrottautui suvustaan, omistautui taiteelle ja muutti Pariisin Montmartren vaihtoehtoiseen ja boheemiin taiteilijayhteisöön viettämään taiteen ja juhlinnan sävyttämää epätavallista elämää. Viina virtasi ja Henri alkoholisoitui jo nuorena, ja hän kuoli alkoholin ja syfiliksen aiheuttamiin komplikaatioihin 36-vuotiaana.

Henri de Toulouse-Lautrecin astrologisella kartalla on Auringon ja Jupiterin yhtymä kartan ensimmäisessä huoneessa Jupiterin omassa merkissä jousimiehessä. Voiko tämän selkeämpää kultalusikka suussa syntyneen leimaa enää olla? Vaikka fyysisten edellytysten olisi voinut olettaa olleen hyvät, neljännen huoneen hankalasti aspektoitunut Chiron osoittaa kivuliaan perimän. Auringon ja Jupiterin myötä Henri tunnettiin nokkelana ja hauskana seuramiehenä, ja mitä ilmeisimmin hän rakasti juhlintaa; poikkeuskokemuksia, boheemiutta, seuraelämää ja humaltumista – asteroidi Bacchus on kartalla lähellä Onnenpistettä toisessa huoneessa kauriissa. Ensimmäisen huoneen Auringon ja Jupiter yhtymä voisi olla sietämättömän egosentrinen, ja kyllä hänen voi katsoa seuranneen omaa näkemystään.

Kartalla Kuu on vaa’assa ja vähenevällä puolella merkeittäin katsottuna vesimiehen vaiheessa. Yhdistelmä on sosiaalinen ja kontaktia etsivä, mutta kenties enemmän älyllisessä ja sosiaalisessa mielessä kuin intiimillä tavoin.  Kuu vaikuttaa hankalasti aspektoituneelta, neliö Venukselle, vastakkaisuus Neptunukselle ja merkkirajan ylittävä neliö vielä Uranukselle. Asetelma viittaa siihen, että jotakin olisi käytävä läpi ihmissuhteissa, irrottautuminen ja erilleen joutuminen toteutuvat monin tasoin. Neptunus toimi taiteen tasolla ja lahjoittaen tuhoavia riippuvuuksia.

henri_toulouse_lautrec

alone-elles-1896Terveysastrologiassa Saturnus yhdistetään luustoon, mutta tällä kartalla Saturnuksen pitäisi antaa parastaan ylennysmerkissään vaa’assa? Astrologia ei kuitenkaan ole ihan näin suoraviivaista. Minua jäi kovasti mietityttämään kaksinkertainen Johndron Tao-kulma, missä juuri Saturnus on kärkenä ja toiset päät tulevat Plutolta härästä ja Ceresiltä oinaasta, molemmat perääntyvinä. Tao kulma kertoo missiosta ja kutsumuksesta, mutta se voi olla myös muunlaisia sitkeitä asioita, joista emme pääse eroon ennen kuin ”se” on katsottu hamaan loppuunsa saakka. Saturnuksen ja Ceresin välinen pakottava asia lienee miehen hyvinvointi ylipäätään, mikä sitten asetti lopulliset rajoitteensa varhaisena menehtymisenä. Saturnuksen ja Pluton missio kertoo äärimmäisestä tiukkuudesta, mutta myös äärimmilleen viedyistä kokemuksista vaa’an ja härän, Venuksen teemoissa; taidetta ja ihmissuhteita. Tämä Tao on mahdollisesti se, miksi Henri nakkasi kultalusikkansa nurkkaan, halusi vain maalata ja muuttaa bordelliin iloisten naisten seuraan. Mutta kun Pluton Tao kulmaa ei hallitse loppuun saakka positiivisesti, se voi olla hyvin itsetuhoinen.

t-lToinen erityisesti mieltäni kutkuttanut seikka tällä kartalla oli ennen syntymää ollut Uusi Kuu, mikä oli samalla Auringonpimennys. Hän sai pimennyksestä resurssinsa ja reunaehtonsa. Tuo Uusi Kuu oli lähellä hänen Kuunsolmuaan skorpionissa ja tuli siis kartan viimeiseen huoneeseen. Jos katsotaan Uuden Kuun karttaa yksinään, sillä nousee Neptunus, mikä tuntui tässä yhteydessä erittäin kuvaavalta. Pimennyksenä ollut Uusi Kuu voi antaa haasteelliset lähtökohdat.

Jos oli rikasta ja runsasta taiteilijan tuotantokin, on kartan informaatio niin valtaisaa, että olen suurinpiirtein ähkyssä kaikesta astromateriaalista. Esimerkiksi Venus ja Mars ovat kartalla molemmat epätavallisessa OOB tilassa, ja sehän näkyi elämänkaaressa selkeästi (myös Uranus oli, ja tätäkin voi miettiä miten paljon ulkoplaneetan teema tunki olemuksessa esille).  Nappasin vain nuo muutamat seikat esille, ja paljon kartasta jäi teillekin tulkittavaksi.

Miten sinä vastaisit, oliko Henri de Toulouse-Lautrecin elämä onnistunut ja hän sai nauttia täysillä vaikkakin lyhyen aikaa, vai oliko hän epäonnistunut taiteilijanplanttu joka petti sukunsa odotukset? Eikä ollut ollenkaan vihjailevasti ja asenteellisesti muotoiltu kysymys..

Mainokset

Avainsanat: , , , ,

3 vastausta to “Kultalusikka”

  1. Lila Patrikainen Says:

    Tämä taiteilija on jostain syystä kiehtonut minua ja luin nuorena hänestä kirjoitetun elämänkerrankin. Hänen elämänsä olisi varmasti muodostunut kovin erilaiseksi ilman noita onnettomuuksia, mutta minusta hän viihtyi aika hyvinkin Pariisin boheemeissa taiteilijapiireissä ja prostituoitujen parissa.

    Monissa etuoikeutetuissa perheissä joku on usein se musta lammas, joka joko oman valintansa tai kohtalon oikkujen seurauksena lähtee kulkemaan aivan omia polkujaan. Joillekin käy hyvin, toiset ajautuvat ahdinkoon. Ei elämä ole aina helppoa tällaiselle, jos perheen tuki on menetetty. Ei tarvitse esimerkkiä kaukaa hakea, tuossahan tuo siippakin on ns. kultalusikka suussa syntynyt. Kartta näyttää kuitenkin aika erilaiselta kuin Henrillä. Aurinko-Uranus-Pluto -yhtymä 1. huoneessa, Neitsyessä, Kuu Kauriissa, 5. huoneessa ja Jupiter-retro Venus -yhtymä Leijonassa, 12. huoneessa.

  2. Leila Says:

    Minäkin olen lukenut hänen elämänkertansa, yhden tulkinnan siitä. Kiehtova ihminen, rohkea, uskalsi elää vammaisuudesta huolimatta tai ehkä juuri sen ansiosta. Tosivammaiset saavat usein yltiöpäistä rohkeutta (tuoJupiter). 5. huoneen Neptunus antaa luovuutta ja vaistonvaraisuutta. Kun tuo Astro-Logos on tuossa nenän edessä, niin luen, että se perääntyvänä antaa myös kykyä luoda ihanteista, unelmista totta. Uhrautuvuutta ja jopa martyyriluonnetta. Psyykkistä ja fyysistä yliherkkyyttä. Ja jos fyysinen on hukassa, sitäkin enemmän psyykkistä ymmärrystä. Oinas-Neptunus!

  3. PirjA Says:

    Tunnistan noita maalauksia, vaikka taiteilijaa en erityisesti tunnekaan. Ehdottomuus tulee entisistä elämistä, Pluto alasolmulla. Vertex-akselilla oppositiossa Uranus ja Juno, joka vielä Kauriissa, puolisona yksinäisyys yllätysten summana. Aurinko-Jupiter-Merkurius Jousimiehessä 1. huoneessa => suuri ego, ei ehkä ketään muuta elämään mahdukaan.
    Vanhan Kuun ihmiset ovat toisinaan näkijöitä, tavallinen elämä viehättää vähemmän.
    Draconic-kartalla Aurinko-Jupiter-Merkurius ovat Oinaassa ja Oinas nousee. Saturnus menee Kaloihin, kuvaavasti jalkoihin sattuneet onnettomuudet. Draconic-Pluto tulee suoraan Kuun päälle ja D-Neptunus-Ceres-yhtymä MC’lle. D-Uranus asettuu AC’lle. Löytyvät nuo mielenkiintoiset yhdistelmät…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: