Aloituskartan merkityksestä

Viimeksi blogissa oli esillä aloituskartta, mikä poiki ajan kanssa maailmanmainetta ja menestystä. Katsotaan nyt sille eräänlaista vastakohtaa, kaupankäyntiin liittyvää lanseerausta, jonka ajankohdan kartta toisenlainen. Diplomaattisesti voisi todeta, ettei tässä uudessa avauksessa ainakaan astrologia oltu konsultoitu.

Oklahomalainen Tyyris Tyllerö -nimisen ruokakaupan omistaja halusi kasvattaa myyntiään. Kauppias Sylvan Goldman tarkkaili asiakkaitaan ja havaitsi, että ostoksiaan tekevät rouvat haalivat ostoskorinsa täyteen, mutta eivät yhtään sen enempää. Olisihan se ollut hankalaa yrittää kantaa osa ruokatavaroista käsissä tai koettaa selviytyä kahden ostoskorin kanssa. Goldman halusi suurentaa koria, jotta siihen mahtuisi enemmän, mutta ymmärsi, että pian se painaisi liikaa. Ongelman ratkaisi pyörät korin alla, ja Voilà ostoskärry oli keksitty!

Karttaa tehdessäni pohdin, mihin aikaan kaupat mahtoivat avautua 30-luvun amerikoissa, aamulla varmaan mutta kuinka aikaisin? Ostoskärryt esiteltiin asiakkaille 4. kesäkuuta 1937. Seitsemältä ja kahdeksalta rapu oli nousussa, ja seuraavat pari tuntia leijona. Esittelen kartan tuolla aikaisemmalla ravun vaihtoehdolla. Karttaa kokeilin neljällä eri ohjelmalla, toisissa Keskitaivaan akseli on oinaassa, kahdessa muussa kaloissa, ilmeisesti mahdollisesta kesäajasta johtuen.

Trooppiset merkit kartan kulmilla viittaavat käänteentekevyyteen, ihan kuin Aurinko tullessaan oinaaseen, rapuun, vaakaan tai kauriiseen. Ravun nousu osoittaisi hienosti ruokaan yhdistettävää asiaa. Rapu symboloi asiaa ja tapahtumaa, ja merkkiä hallitseva Kuu oinaassa tekemisen alueella näyttää osuvasti, että kyse on jostakin uudesta, liikkeestä, voimasta ja tunteita herättävästä seikasta. Hieman harmillisesti Kuun osoittamaa dynaamisuutta tahraa samassa merkissä kulkeva Saturnus, joka ei ollenkaan viihdy putouksessaan oinaassa. Saturnuksen tehtävä on kieltää, estää ja viivästyttää. Saturnuksen kulkuun liittyy lisäksi enne perääntymisestä, sillä Auringon ehtiessä eteenpäin kolmioon Saturnukseen, planeetta kääntyy perääntyväksi.

Kesäkuinen Aurinko jää aamun kellonajoilla kartan viimeiseen paikkaan, eikä tämä sijainti kerro erityisen hyvästä ideasta. Huomio kiinnittyy Kuun alasolmuun aivan Auringon tuntumassa. Tämä tarkoittaa sitä, että on pimennysaika käsillä. Ostoskärryt lanseerattiin pimennysten välisenä aikana; aikaisempi Kuunpimennys oli toukokuussa jousimiehen alussa, ja täydellinen Auringonpimennys iskisi neljän päivän kuluttua. Tämä ei tunnu hyvältä enteeltä.

Merkurius ja Venus liittyvät kaupankäyntiin, ja molemmat planeetat ovat oikein mukavasti yhdennessätoista merkissä härässä. Tämä kartan paikka viittaa tulevaan, eli tässä on toivoa. Härkä on kuitenkin merkeistä kaikkein hitaimmin syttyvä.

Jupiter kertoo menestyksestä, eikä planeetta voisi kai surkeammin kartalla olla kuin putouksensa merkissä perääntyvänä. Jos kartan asetelma olisi näin, Jupiter kuvaisi asiakkaiden vastaanottoa.

Kärryjen esittelyn kartalla Mars on tavallaan vahva tekijä, mutta sekin perääntyy vielä reilut pari viikkoa. Huomioitavaa on, että Mars määrää oinaan Kuuta, joka on kartan tärkein planeetta. Viidennessä merkissä Mars kertoo asioista jotka ovat mukavia ja tuovat mielihyvää, no sellaista ei skorpionissa tapahdu vaan tämä on ennemmin masokistin unelma.

Kuinka kärryprojektille kävi? Asiakkaat vieroksuivat niitä voimakkaasti, ja tämän voimme lukea ainakin Jupiterista, Kuusta ja Marsista. Naisväki ilmoitti kärryjen lykkäämisen olevan kuin lastenvaunujen työntämistä, ja ehkä miesasiakkaat kuulivat tämän kun kertoivat ostoskärryjen tuntuvan akkamaisilta. Tuohon aikaan 30-luvun Amerikassa vaimot ja palvelusväki enimmäkseen hankkivat ruokatavarat, joten naisten mielipiteellä oli eniten merkitystä. Kauppias Goldman palkkasi kaupan sisäänkäyntiin eräänlaisia kärrypoikia lykkäämään ostoskärryjä asiakkaille. Lisäksi kauppias palkkasi feikkiasiakkaita kuljeskelemaan kaupassa ostoksia tehden, kärryjen kanssa tietysti, jotta ihmiset tottuisivat näkemään kärryjä käytössä. Mielikuvanmuodostus saattoi lopulta tehota, koska kyllähän ostoskärryt käyttöön jäivät, ja nykyään niitä on kaikissa marketeissa. Kun kauppias Goldmanin kuvaa katsoo, ostoskärryt ovat muuttuneet hämmästyttävän vähän sen kohta sadan vuoden aikana kun ne ovat olleet olemassa.

Kartan perusteella on oikeastaan ihme, ettei Goldman luovuttanut. Kauppias uskoi keksintöönsä ja sen myötä tulevaan myynnin kasvuun. Ja kuten Amerikassa aina, hän patentoi kärrynsä ja sai siitä lopulta oikein hyvät rahat. Mikä teidän silmäänne kartassa kertoo, että tämä oli kuitenkin lopulta hyvä idea, ja toimisi?

Ostoskärryjen ensiesittely ruokakaupassa ei tapahtunut suotuisten tähtien alla astrologisesti, mutta idea kantoi lopulta. Mitä ajankohdan kartasta pitäisi sitten ajatella, ettei astrologia toimi, vai että ns. vaikealla kartalla voi toteuttaa yhtä lailla, mutta ehkä tällainen kartta vaatii hieman enemmän työtä, ettei menestys tule itsestään?

Voisimme leikkiä kaikki astrologeja, millaisella kartalla ostoskärryt olisi ollut jymymenestys heti? Olisiko Goldmanin pitänyt herätä pulmaansa jo silloin kun Jupiter oli jousimiehessä? Vuotta aikaisemmin kaikki Aurinko, Merkurius, Venus ja Mars olisivat olleet kaksosissa. Merkurius tosin perääntyi silloin kaksosissa, mutta lanseerauksen olisi voinut ajoittaa ennen tai jälkeen retroajan. Tuolloin Saturnus ei olisi vielä ahdistanut Kuuta oinaassa, mutta planeetta olisi tainnut silloin olla Keskitaivaan tuntumassa kaloissa. Aloituskartan valinta on vaikeaa puuhaa, eikä useimmiten kaikkia planeettoja onnistu saamaan mieleisiin kohtiin kartalla.

Avainsanat:

Jätä kommentti